Het Financieel perspectief

Als opdracht bij hoofdstuk 3

Dashboards vertellen je objectief waar je staat als bedrijf. Als de kpi’s in het rood schieten, is er geen excuus. Bovendien: een goed dashboard voorkomt domme vragen!

Opdracht

Lees het interview met Martijn van der Zee van KLM op pagina 115.


Opdracht Succesfactoren en indicatoren, gericht op een luchtvaartmaatschappij

  1. Bedenk twee succesfactoren in het perspectief Financieel en twee succesfactoren het perspectief Klant voor een luchtvaartmaatschappij.
  2. Geef kort een toelichting per succesfactor.

Voorbeeld van mogelijke factoren met toelichting:

  1. Benoem per succesfactor een indicator waarmee je de factor kan gaan meten en volgen. Bijvoorbeeld de succesfactor Omzet extra’s voor een luchtvaartmaatschappij. Om die concreet meetbaar te maken ga je aan de slag met de indicator: aantal extra bagage reserveringen.
    Werk dit nu uit voor de door jou benoemde succesfactoren. Je benoemt in het totaal 4 indicatoren.
  2. Verzin nu een actie gericht op het succesvol maken van die indicatoren; hoe zorg je dat je bijvoorbeeld meer extra bagage reserveringen ontvangt als luchtvaartmaatschappij. Dat kan bijvoorbeeld door een banner te plaatsen op de pagina ticket definitief bestellen.
    Bedenk dit nu voor twee van de de door jou bij vraag 3 benoemde indicatoren.
  3. Je hebt nu een actie verzonnen. Bedenk welke succesfactor uit een ander perspectief echt op orde moet zijn om om die actie te laten slagen.
    Gaan we even terug naar die banner op de ticketsreserveringspagina, dan moet binnen het Online Perspectief het cms systeem van de website zodanig ingericht zijn dat er snel een banner geplaatst kan worden. Ook moet analytics actief aanwezig zijn (om de actie te volgen en snel te reageren als er geen response komt bijvoorbeeld).
    Benoem nu een succesfactor uit een ander perspectief die van belang is voor jouw actie.